Jaźnie Huny
autorem artykułu jest Nikodem Marszałek
W dziewiętnastym wieku świat obiegła zaskakująca wiadomość – ludzie posiadają niższą cząstkę jaźni nazwaną później „podświadomością”! To Zygmuntowi Freudowi przypisano większość zasług tego odkrycia, ale owo odkrycie cząstki umysłu wprowadziło w dość młody świat psychologiczny zaskoczenie/entuzjazm, ale również lęki/wojnę/obawy. W dwudziestym wieku zaczęto zastanawiać się nad określeniem przeciwległym jak nadświadomości czyli coś dużo wyższego niż poziom „świadomości”. Z moich zapisków wiem, że Francuscy profesorowie jako pierwsi na Zachodzie zaczęli badać naukowe możliwości nadświadomego umysłu. Profesor Jules Bois, członek L'Ecole de Psychologie w Sorbonie, wykładając w 1928 r. w Ameryce mówił, że francuscy uczeni zgodnie uznają istnienie nadświadomości, „która stanowi zupełne przeciwieństwo podświadomości Freuda i jest zdolnością, która czyni człowieka naprawdę człowiekiem, a nie tylko nadzwierzęciem.”
Psychologia
Przykłady poniższe ukazują metody do odnajdywania ukrytych znaczeń słów zawartych w języku używanym przez Kahunów – kapłanów „wiedzy tajemnej”. Szyfr jak widać jest bardzo prosty, poszczególne słowa rdzenne opisują pojęcie ukryte w słowie złożonym.
Świadomość
Uhane oznacza po hawajsku świadomość. U znaczy „ja”, zaś hane znaczy „mówić”. Innymi słowy, człowiek jest zwierzęciem potrafiącym mówić i wyrażać myśli w mowie. Znaną nam funkcją świadomości jest obserwacja, analiza, rozumowanie, kontrola emocji.
Podświadomość
Od ponad sześciu tysięcy lat w słowniku kahunów było słowo uhinipili by określić niższe Ja człowieka. Uhi oznacza „słaby tłumiony przez inny głos” oraz „chować się” lub „być utajnionym”. Podświadomość została pokazana jako ściśle powiązana ze świadomością, działającą tylko wtedy kiedy chce, ukrywająca pewne sprawy jak kompleksy.
Nadświadomość
Aumakua. Makua oznacza „rodzicielski” lub „para bogów”. Tłumacząc „tajemną wiedzę” mamy dwa określenia „całkowicie godny zaufania duch rodzicielski” oraz „ktoś, komu można ufać, tak jak dziecko ufa rodzicom”. Nadświadomość pragnie nam pomagać i prowadzić przez życie.
Innym słowy…
Mając na myśli podświadomość zadajemy pytanie, dlaczego w Hunie określana jest mianem niższa? Tłumacząc najprościej stoi najniżej spośród trzech świadomości człowieka na skali rozwoju i ewolucji. Dla kahunów niższe Ja było czymś co trzeba zrozumieć za wszelką cenę, określając jej funkcję:
• jest samodzielną świadomą Istotą duchową, jak Średnie Ja (świadomość), oraz Wyższe Ja (nadświadomość), innymi słowy jest malutkim bogiem;
• jest sługą pozostałych dwóch Ja. Jako młodszy brat połączony jest ze średnim Ja;
• niższe Ja steruje funkcjami organizmu;
• przenika każdą komórkę ciała i mózgu;
• podświadomość jest siedzibą emocji, tylko ona roni łzy;
• niższe Ja wytwarza potrzebną wszystkim trzem Ja siłę życiową;
• podczas modlitwy niższe Ja nawiązuję kontakt z Wyższym Ja, dzieląc się swoją energią by modlitwy zostały spełnione;
• rejestruje wszystkie wrażenia i myśli;
• niższe Ja jest podatne na hipnozę i sugestię.
Zadaniem średniego Ja (świadomości) jest prowadzenie i nauka niższego Ja (podświadomości), tak by jak najszybciej osiągnęło wyższy poziom ewolucyjny. Głównym celem jest przezwyciężenie zwierzęcej natury by stawać się bardziej ludzkim. Podobnie obdarowuję przewodnictwem i nauką Wyższe Ja swojego młodszego brata Średnia Ja.
Kapłani nie uważali Wyższego Ja za ostatecznego Boga, wierzyli bowiem iż istnieje wiele poziomów Wyższych Ja.
Cytując piękną metaforę Glovera:
„Poglądowo można przedstawić tę zasadę jako dom składający się z podziemia, parteru i poddasza. Średnie ja mieszka na parterze. Może przez okno spoglądać na świat, jednak widok zasłaniają drzewa i krzewy, wskutek czego informacja, jaką otrzymuje średnie Ja wyglądając przez okno, nie może być w pełni prawidłowa.
Niższe ja mieszka w podziemiu bez okien. Jedyną rzeczywistością, jaka dociera do niego, są obrazy przesyłane telepatycznie przez średnie ja z parteru. Podświadomość nie kwestionuje tych fragmentów rzeczywistości. Akceptuje je i składa na przechowanie jako wspomnienie - rzeczy zapamiętane.
Nadświadomość mieszka na poddaszu. Może patrzeć dookoła przez okna, nic nie zasłania jej widoku. Widzi czystą, nieskażoną prawdę. Jednak - i to jest nadzwyczaj ważne - połączenie posiada Wyższe Ja tylko z niższym Ja w podziemiu. Nie może otrzymać informacji bezpośrednio od średniego Ja czyli świadomego umysłu. Oto przyczyna, dla której aby dotrzeć do Wyższego Ja musimy modlić się poprzez podświadomość.”
Podsumowanie
Zdumienie budzi fakt tak dogłębnego poznania psychiki ludzkiej przez Kahunów. Dodajmy podejście ezoteryczne i mamy zbudowany pełen obraz zrozumienia istoty człowieczej od prawie sześciu tysięcy lat! Bardzo ciekawym oparciem dla mnie były słowa M.F. Longa, dotyczące podświadomości, a mianowicie: „niższe Ja, jest samodzielną świadomą istotą duchową”.
Plan komunikacji według Longa (Huny) odzwierciedla się tak:
http://img228.imageshack.us/my.php?image=standardmd7.png
Przykładowo pragniemy informacji z poziomu Nadświadomego, a więc nasz impuls czyli słowa przechodzą przez „podświadomość/dusze”. Według mojego doświadczenia taki pogląd bardzo ogranicza praktyków Huny bo przy „butnej” duszy nie będzie kontaktu z częścią wyższą i straci na tym człowiek (świadomość Ja). Czy doskonałe Źródło – pozwala na coś takiego? Naszym zadaniem jest wpływać na duszę, jej programy, myślenie przy pomocy Nadświadomości/Wyższej Jaźni i osobowości (świadomego Ja). Zanim do tego jednak dojdzie należy poprosić o kontakt z Wyższą Jaźnią pomijając niestety dusze.
Ogólny model naszego „nieśmiertelnego Ja” - istoty.
http://img218.imageshack.us/my.php?image=modelxji0.png
Trzy istoty oddzielne lecz każda z nich posiada własną świadomość/cele działania/aspirację/wiedzę/model działania. W woli ścisłości "koła na wykresie" powinny raczej przenikać się pomiędzy sobą!! Rozwój naszej istoty polega na zrozumieniu czym jest: dusza/podświadomość i co ona myśli, co planuje, czego pragnie, do czego dąży, jak widzi pewne sprawy.
Zapamiętaj!
1. Świadomość Ja – Duch/Wyższa Jaźń – obie te struktury są logiczne, racjonalne przejawią typowy pogląd Yang.
2. Dusza – struktura tej istoty jest poza opisem słownym. To dusza roni łzy, plącze się w różne nieciekawe sytuację, przyjmuje prawie wszystkie informacje jak misje bez powrotu. Kreuje wedle swojej woli to typowy pogląd Yin.
Na nasze szczęście mamy wpływ na poglądy zawarte w duszy lecz nie za pomocą Yang (umysłu) - a typowego rozumienia serca, radosnych emocji, lekkich wyjaśnień słownych i prostego języka. Puk, puk duszo jesteś tam? Ja wiem, że mnie słyszysz i już wiem co nieco o Tobie! A co Ty duszyczko powiesz do mnie? No, nie ukrywaj się przede mną…
22-09-2007
25-09-2008
--
Więcej artykułów na stronie autora:
CentrumRozwoju.pl
Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl