Instalacje LPG a ekologia
autorem artykułu jest Aleksander Sowa
W naszym kraju nikt prawie nie zwraca uwagi, że spalanie mieszaniny propanu – butanu powoduje tworzenie relatywnie mniejszej ilości związków toksycznych niż w wypadku innych paliw. Na podstawie badań Zakładu Inżynierii Chemicznej i Ochrony Środowiska wiadać, że w porównaniu z benzynami spalanie LPG powoduje zdecydowanie niższy poziom emisji toksycznych substancji do atmosfery a redukcja zanieczyszczeń może sięgać około:
- 60% w przypadku tlenku węgla,
- 50% w przypadku węglowodorów i tlenku azotu,
- 10% w przypadku dwutlenku węgla.
LPG nie zawiera ołowiu, bezwodnika siarkawego i związków aromatycznych, które są najbardziej toksyczne. Węglowodory niepalne w LPG są dużo mniej szkodliwe niż w innych paliwach, ponieważ LPG nie zawiera ani aldehydów ani zapachów aromatycznych. Spalanie odbywa się w stanie gazowym, (postaci naturalnej LPG) zapewniając mieszankę bardziej jednorodną z brakiem cząstek ciężkich. Wyższe właściwości termodynamiczne ułatwiają dokładniejsze spalanie. Może nie jest to paliwo zupełnie czyste ale na pewno czystsze...
Instalacje LPG nowej generacji spełniają normy EURO 2 w Polsce a w Europie EURO 3. Obecnie istnieją już systemy, które potrafią spełnić normę EURO 4. Na zachodzie Europy organizowane są promocje polegające na refundacji kosztów zamontowania instalacji LPG w starszych samochodach w połowie przez państwo, w 20% przez producenta instalacji i w 10% przez warsztat montujący instalację. Klient wiec otrzymuje refundację 80% kosztów instalacji! Trzeba zdać sobie sprawę, że takie rozwiązanie powoduje daleko idące skutki zarówno chroniąc środowisko (zmieszenie o ¾ emisję szkodliwych substancji) jak i gospodarcze (miejsca pracy). Aspekt ekologiczny zasilania gazem jest bardzo ważny szczególnie w przypadku samochodów starszych, które zużywają duże ilości paliwa.
Nasze państwo w żaden sposób nie zachęca do pro-ekologicznych zachowań. W sprawie zasilania LPG jest to tak wyraźne, że aż prawie boli. W Hiszpanii, czy Japonii istnieją ulgi podatkowe dla posiadaczy samochodu z LPG – bowiem samochody takie są bardziej ekologiczne, co za tym idzie – państwu zależy aby było takich aut więcej. Najlepszą zachętą jest szmer banknotów – rządy właśnie w ten sposób zachęcają kierowców do dbania o środowisko. Ale nie nad Wisłą. U nas jedyną korzyścią jest niższa cena gazu w stosunku do benzyn, stale jednak powiększana o coraz wyższą akcyzę oraz... Co ciekawe „zachęca się” Polaków do zakładania instalacji wyższą o 60% ceną obowiązkowego badania technicznego pojazdu (przeglądu).
Odpowiedź na pytanie czy Polska jest krajem głupoty i absurdu w pewnych sytuacjach pozostawiam Czytelnikowi, a sam wyrażam głęboka wiarę i nadzieję, że zainteresujemy się ekologią nieco wcześniej niż... za późno. I zachęcą nas pieniądze. Jako dowód podam przykład ze Szwecji. Pewna oczyszczalnia ścieków w jednej z faz oczyszczania produkuję biogaz. Cała obsługa oczyszczalni jeździ samochodami zasilanymi tym właśnie gazem!
Czy u nas to możliwe? A za ile lat?
zobacz:
Samochodowe instalacje zasilania gazem
--
Aleksander Sowa
----------------------
www.wydawca.net
Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl