Resource Management czyli jak dbać o własnego pracownika
autorem artykułu jest Krzysztof Pstrągowski
Jak to jest zazwyczaj w firmach:
Jest sobie zarząd, są dyrektorzy i kierownicy. I są sobie pracownicy liniowi, projektowi – ci, którzy pracują na zysk całej firmy swoją pracą. Ci na samym dole, którzy z jednej strony często chcieliby być lepsi i iść w górę, z drugiej – zazdroszczą i czasami się zastanawiają, za co ci na górze dostają kasę. Jeśli rozmawiają o firmie, to często niepochlebnie, bo nikt ich nie słucha, bo nie uwzględnia się ich zdania, nawet tam gdzie to dotyczy ich samych – choćby w planowaniu ich własnej kariery i stopniu podziału obowiązków, jakości ich wypełniania. Człowieka zastępuje raz na kwartał lub raz na pół roku / rok ewaluacja pracy poprzez ankietę, której wyniki oderwane są od rzeczywistości oraz które z definicji są już nieaktualne. To trochę tak jak czytanie gazety codziennej sprzed kwartału – jakieś echa pozostają do dziś, tylko że wszystko się zmienia. Ludzie też.
Resource Manager jest osobą, której normalnie w firmach nie ma. Trzeba rozwijać firmę w strategii naprawdę długoterminowej, żeby dbać o pracowników. To wszystko, co jest negatywne w opisach wyżej, zmiana leży w kompetencji RM. Jeśli pracownik nie czuje się doceniany przez firmę / swoich współtowarzyszy, coś mu nie pasuje, czegoś brakuje albo czegoś ma za dużo, to jeśli nie ma komu o tym powiedzieć, spada jego morale, coraz gorzej się czuje i czasem odchodzi. Czasem zostaje i rozsiewa ferment po całej społeczności. Tak ma nie być.
Od zwykłego pytania o co chodzi i czasem po prostu zainteresowania się sprawami projektowymi lub osobistymi aż po wszystko, co jest wymagane w tym nawet elementy coachingu indywidualnego, po to jest RM. To ktoś więcej niż osoba od zawracania głowy i odciążania szefa od spraw miękkich. To człowiek dbający o rozwój pracownika w ramach możliwości firmy i jego własnych. Jeśli pojawia się konflikt na linii pracownik – BDM, RM jest tą osobą która stoi pośrodku i mediuje. Wykorzystuje swoją wiedzę i umiejętności a także pozycję, żeby rozwiązywać sprawy pracownika.
Żeby był ktoś, do kogo zawsze może się zwrócić z każdą rzeczą. Jeśli zacznie liczyć na efekty, to początek pracy. Jeśli efekty przyjdą, to znaczy że praca RM działa.
Jak mierzyć jakość i skuteczność pracy Resource Managera?
1. Po pierwsze – czy wywiązuje się z założonych planów minimum działań operacyjnych. Czyli czy dzwoni do pracowników, czy załatwia ich podstawowe sprawy, czy spotyka się z nimi, czy pisze raporty co się u nich dzieje.
2. Po drugie – jak pracownik czuje się w firmie? Jeśli ma poczucie, że firma o niego dba, to znaczy, że RM dobrze wypełnia swoją pracę. Jeśli pomimo przewagi konkurencji w jakiejś kwestii (najczęściej wyższych zarobków) zdecyduje się zostać w firmie, to częściowo jest to wynikiem pracy Resource Managera.
3. Pracownicy rozmawiają. A to zdarza się rzadziej niż się wydaje. Nie chodzi o to, że mówią do siebie – raczej potrafią zadzwonić do RM i zapytać się go o radę w jakiejś kwestii. Czasem błahej, czasem bardzo poważnej. Im więcej jest takich telefonów, tym większe nadzieje są pokładane w pracy RM. Potrafią powiedzieć, co się dzieje u nich w życiu rodzinnym, jakie mają plany, kiedy chcą wziąć urlop, co chcą robić za rok, czy chcą zostać w firmie i jeśli tak to jakie mają nadzieje i obawy. Po prostu coś się dzieje na linii RM – pracownik. Chcą się spotykać z RM
4. Szef pracownika czuje, że jego zespół dobrze sobie radzi nie tylko na polu zawodowym, a sprawy personalne docierają do niego, ale albo w formie sprawozdań, albo poprzez RM – te najważniejsze i pilne.
Cechy idealnego RM:
· Potrafi nawiązywać relacje i lubi słuchać innych ludzi. Jest ich po prostu ciekawy, w każdej osobie potrafi dostrzec człowieka.
· Myśli. Analitycznie, logicznie, synergicznie, emocjonalnie
· Rozumie emocje, potrafi postawić się w skórze drugiej osoby
· Jest doskonałym mediatorem i negocjatorem. Potrafi osiągnąć takie porozumienie, gdzie wszystkie strony będą bardzo zadowolone
· Przewiduje rozwój kariery pracownika. Myśli perspektywicznie
Dobrze robiony Resource Management to dla mnie klucz do tego, żeby pracownicy czuli, że jest im w firmie dobrze. Takie mamy zadanie.
--
1
Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl