Jak mówić "Przepraszam"?
autorem artykułu jest Katarzyna Bielska
Książka powstała w oparciu o pracę autorów (Gary Chapman, Jennifer Thomas)z parami. W czasie warsztatów i konsultacji wielokrotnie skarżyły się one na problemy związane z przepraszaniem. Okazało się, że każdy człowiek ma inne wymagania dotyczące przeprosin, co może być źródłem licznych konfliktów i nieporozumień.
Badania i przeprowadzona opracowane przez autorów ankieta pozwoliły na wyodrębnienie 5 podstawowych języków przepraszania. Autorzy przekonują, że ich opanowanie jest kluczem do stworzenia harmonijnych relacji z innymi ludźmi.
Wyliczenie pięciu języków – podstawowych sposobów przepraszania ma na celu wskazanie, że każdy człowiek oczekuje innych przeprosin (mówi innym językiem), a kluczem do pojednania jest zwrócenie się do niego w sposób najlepiej dla niego zrozumiały. Autorzy ilustrują swoje wskazówki licznymi przykładami, zarówno zaczerpniętymi z własnego życia jak i z doświadczeń swoich pacjentów.
Każdy może w niej znaleźć wyjaśnienie swoich własnych problemów związanych z rozwiązywaniem konfliktów. Rozdział kończą się podsumowaniem w postaci wypunktowania podstawowych zasad posługiwania się konkretnym językiem przepraszania – pomoże to z pewnością w zapamiętaniu i wprowadzeni w życie porad zawartych w książce. Książka zawiera także informacje przydatne rodzicom chcącym przekazać dzieciom podstawową wiedzę dotyczącą przepraszania. Autorzy podkreślają, że jest to wiedza kluczowa dla funkcjonowania w społeczeństwie.
Książka zawiera także praktyczne wskazówki dotyczące poznania własnego języka przepraszania i języków przepraszania ludzi, z którymi chcemy się pogodzić. Zaskakująco prosty zestaw pytań pozwala każdemu ustalić jaki sposób przeproszenia w danej sytuacji będzie najbardziej dla konkretnej osoby najbardziej skuteczny. Warto zapamiętać, że jeżeli chcemy przepraszać skutecznie, a nie mamy możliwości ustalenia jakim językiem posługuje się konkretna osoba, warto po prostu zastosować jak najwięcej języków naraz (najlepiej wszystkie) w ten sposób będziemy mieli gwarancję, że przeprosiny zostaną przyjęte. Wskazówka ta pozwala na uproszczenie kontaktów z obcymi ludźmi, co istotne jest dla pracowników zajmujących się obsługą klientów (np. w banku, czy w restauracji).
Według autorów pięć podstawowych języków przepraszania to:
1.Wyrażanie żalu (Przykro mi)
2.Akceptowanie odpowiedzialności (nie miałem/nie miałam racji)
3.Zadośćuczynienie (Jak mogę to naprawić?)
4.Szczera skrucha (Postaram się tak nie postępować)
5.Prośba o wybaczenie (Czy mi wybaczysz?)
Warto zastanowić się, które z nich będą najbardziej efektywne w naszych relacjach z innymi ludźmi. Sztuka przepraszania warta jest wysiłku, bo otwiera nam drzwi do duchowego zdrowia.
***
"Pięć języków przepraszania. Jak osiągnąć uzdrowienie wszystkich naszych relacji" - Gary Chapman, Jennifer Thomas, Wydawnictwo Świętego Wojciecha, Poznań 2007, 272 strony.
--
Opr. Katarzyna Bielska
Strefa Ludzi z Wartościami: http://www.przeznaczeni.pl
Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl